Els autobusos

Els autobusos restaurats i emblemàtics

Qui ens mou

Les vocacions

Teixint la ciutat

Un recorregut urbà i social

Innovació

Una xarxa en evolució

Tothom a bord

Una xarxa inclusiva

Allò que ens mou

Una xarxa amb valors

Cent anys de cultura

Són molts els autobusos amb què hem viatjat, amb què hem crescut quan els pares i mares ens duien a l’escola i amb què ara anem a treballar. Si tanquem els ulls i ens imaginem un autobús, segurament ens vindran al cap els típics MAN o els Mercedes-Benz que veiem passar cada dia per davant de casa. Però quins són els que havien format part de la quotidianitat dècades enrere? A continuació veurem models com els emblemàtics Tilling-Stevens o els imperials de la CGA; malauradament, d’altres, com els AEC, no se’n conserven fotografies. Acompanyeu-nos en aquest apassionant viatge en el temps.

La xarxa d’autobusos de Barcelona no existiria sense els treballadors i les treballadores que hi ha al darrere. Els autobusos han canviat amb el pas del temps, i també ho ha fet la manera com les persones desenvolupen la seva feina. La feina de totes aquestes persones ens defineix i ens porta on som avui: perquè fórem, som, i perquè som, serem.

El teixit de la xarxa d’autobusos ha estat resultat d’un llarg procés històric. Sovint condicionades pels imperatius del moment, com l’Exposició Internacional, la Guerra Civil, la postguerra i el creixement dels suburbis, la CGA, TB i TMB han intentat respondre en tot moment a les necessitats de la ciutadania i oferir el millor servei possible. La Nova Xarxa de Bus, implantada el 2012, racionalitzaria i ordenaria aquest teixit.

La innovació tecnològica és indispensable, tant per a la millora del servei com per a la mateixa supervivència de l’entitat. Des del moment de la creació de la primera línia, el 1922, l’aposta per la inclusió de tecnologia d’última generació ha estat sempre una de les prioritats de la CGA, tendència que TB i TMB han continuat.

Des de finals dels anys setanta es va començar a prendre consciència que la mobilitat és un dret universal. L’autobús, com a transport públic, ha evolucionat per esdevenir un mitjà de transport plenament inclusiu, adaptant la xarxa a les necessitats especials dels ciutadans.

TMB és molt més que transport públic. La xarxa d’autobusos és només una petita part del que representa. TMB és ciutadania, solidaritat, patrimoni, cultura i compromís amb les persones i el medi ambient. TMB aposta per una mobilitat amb valors, que contribueixi a un desenvolupament sostenible i equitatiu amb la societat, i és per això que impulsa diferents projectes que materialitzen aquest compromís amb les persones i en consonància amb els objectius de desenvolupament sostenible consignats a l’Agenda 2030. És això el que ens mou.

La xarxa de bus de Barcelona és més que una xarxa utilitària de prestació de serveis de transport. Els autobusos participen en la manera d’entendre i fer la vida a la ciutat, i estan integrats en l’imaginari col·lectiu com a patrimoni simbòlic. Per aquest motiu, han estat i són un espai obert a la cultura, ja sigui amb la promoció d’activitats o la participació en els esdeveniments de la ciutat.

Galeria d'imatges

El Vídeo-Bus

El 1985 un autobús va servir de laboratori del que llavors es considerava cultura avançada.…
Galeria d'imatges

Zoobus

El mític ACLO 410, que començà el seu servei el 1949, ha estat part del…
Galeria d'imatges

Bus a demanda

L’avenç tecnològic és una de les eines principals per millorar l’accessibilitat. Gràcies a les possibilitats…
Microbús Pegaso-Sava
Galeria d'imatges

El pioner

El Microbús Pegaso-Sava 5720, que entrà en servei de manera experimental el 1977, fou un…
Planta d’energia fotovoltaica
Fotografia

Tecnologia solar

TMB no només aposta per l’ús d’energies renovables en el servei de les línies d’autobús,…
Autobús Línia 100
Galeria d'imatges

Torna el Bus Turístic

L’any 1987 s’inaugurà la línia 100 “Descobrim Barcelona”, la primera línia del Bus Turístic. El…
Mapa línia 13
Fotografia

Arribar a tot arreu

La connexió dels barris perifèrics va ser objecte d’una ferma reivindicació ciutadana. Un exemple va…
Pal de parada de bus, principis dels 80
Galeria d'imatges

Parades

Les parades són un altre element que ha anat evolucionant amb el temps. Avui hi…
Fotografia

Gènere

Les dones, que generalment ocupaven llocs de treball a les oficines, han anat accedint progressivament…
Galeria d'imatges

Els cobradors

La singular figura del cobrador, que alguns encara recordaran, desaparegué a partir del 1972. El…
Galeria d'imatges

Els mecànics

Des del principi, el personal de tallers va saber respondre al nivell d’innovació tecnològica que…
Uniforme de conductor, 1929
Galeria d'imatges

Uniformes

Els uniformes de conductor representaven el segell de qualitat del servei, de persones completament aptes…
Galeria d'imatges

Tilling-Stevens

Els Tilling-Stevens, importats d’Anglaterra per la CGA, van ser els primers autobusos de la xarxa.…
Galeria d'imatges

Laffly

Els Laffly, d’importació francesa, van ser una sèrie singular de la CGA, que els adquirí…
Galeria d'imatges

ACLO 410

L’ACLO 410, donat d’alta el 1948, és un autobús típic londinenc; la sèrie 400 era…
Galeria d'imatges

Chausson Urbas 59

Exemplar d’autobús Chausson Urbas núm. 59 restaurat, de fabricació francesa. Entre el 1955 i el…
Galeria d'imatges

Pegaso 6035-A

Els Pegaso 6035-A foren els vehicles per antonomàsia del transport públic de superfície a les…
Galeria d'imatges

Models híbrids

Després de dècades sense troleibusos, l’energia elèctrica ha tornat als autobusos: aquesta vegada sense necessitar…
Galeria d'imatges

El Bus del barri

El 1998 s’inaugura el “Bus del barri”, essent la primera línia la 211 (Vallvidrera-Tibidabo). Aquest…
Galeria d'imatges

Les olimpiades

En la major escenificació de la ciutat des del 1929, TMB esdevingué Patrocinador Oficial dels…
Galeria d'imatges

El model ACLO

A finals dels anys quaranta s’importaren del Regne Unit models Imperial ACLO Mark III de…