Són molts els autobusos amb què hem viatjat, amb què hem crescut quan els pares i mares ens duien a l’escola i amb què ara anem a treballar. Si tanquem els ulls i ens imaginem un autobús, segurament ens vindran al cap els típics MAN o els Mercedes-Benz que veiem passar cada dia per davant de casa. Però quins són els que havien format part de la quotidianitat dècades enrere? A continuació veurem models com els emblemàtics Tilling-Stevens o els imperials de la CGA; malauradament, d’altres, com els AEC, no se’n conserven fotografies. Acompanyeu-nos en aquest apassionant viatge en el temps.
La xarxa d’autobusos de Barcelona no existiria sense els treballadors i les treballadores que hi ha al darrere. Els autobusos han canviat amb el pas del temps, i també ho ha fet la manera com les persones desenvolupen la seva feina. La feina de totes aquestes persones ens defineix i ens porta on som avui: perquè fórem, som, i perquè som, serem.
El teixit de la xarxa d’autobusos ha estat resultat d’un llarg procés històric. Sovint condicionades pels imperatius del moment, com l’Exposició Internacional, la Guerra Civil, la postguerra i el creixement dels suburbis, la CGA, TB i TMB han intentat respondre en tot moment a les necessitats de la ciutadania i oferir el millor servei possible. La Nova Xarxa de Bus, implantada el 2012, racionalitzaria i ordenaria aquest teixit.
La innovació tecnològica és indispensable, tant per a la millora del servei com per a la mateixa supervivència de l’entitat. Des del moment de la creació de la primera línia, el 1922, l’aposta per la inclusió de tecnologia d’última generació ha estat sempre una de les prioritats de la CGA, tendència que TB i TMB han continuat.
Des de finals dels anys setanta es va començar a prendre consciència que la mobilitat és un dret universal. L’autobús, com a transport públic, ha evolucionat per esdevenir un mitjà de transport plenament inclusiu, adaptant la xarxa a les necessitats especials dels ciutadans.
TMB és molt més que transport públic. La xarxa d’autobusos és només una petita part del que representa. TMB és ciutadania, solidaritat, patrimoni, cultura i compromís amb les persones i el medi ambient. TMB aposta per una mobilitat amb valors, que contribueixi a un desenvolupament sostenible i equitatiu amb la societat, i és per això que impulsa diferents projectes que materialitzen aquest compromís amb les persones i en consonància amb els objectius de desenvolupament sostenible consignats a l’Agenda 2030. És això el que ens mou.
La xarxa de bus de Barcelona és més que una xarxa utilitària de prestació de serveis de transport. Els autobusos participen en la manera d’entendre i fer la vida a la ciutat, i estan integrats en l’imaginari col·lectiu com a patrimoni simbòlic. Per aquest motiu, han estat i són un espai obert a la cultura, ja sigui amb la promoció d’activitats o la participació en els esdeveniments de la ciutat.
Galeria d'imatges
Accions de neteja del fons marí
TMB és capdavantera en la lluita contra el canvi climàtic en el món del transport,…
Galeria d'imatges
Vehicles històrics
La conservació del patrimoni és un compromís de TMB impulsat per la seva Fundació. Amb…
Fotografia
Projectes d’innovació
La innovació tecnològica és una de les prioritats de TMB, tant pel medi ambient com…
Videos
Una xarxa referent
La xarxa ha sabut sempre adaptar-se i integrar-se a la dinàmica de la ciutat. Els…
Galeria d'imatges
Anuncis d’esdeveniments culturals als autobusos
L’àmplia xarxa de bus i la mobilitat contínua dels vehicles constitueixen una magnífica plataforma de…
Fotografia
L’eufòria del barcelonisme
Els amants del futbol recordaran durant dècades el gran llegat futbolístic de l’època de Guardiola,…
Videos
La restauració de vehicles antics
La restauració de vehicles és una part important del compromís de la Fundació TMB amb…
Videos
El Ral·li d’Autobusos Clàssics, un acte festiu
Els autobusos històrics són protagonistes en la celebració d’actes festius com el Ral·li d’Autobusos Clàssics,…
Galeria d'imatges
El Grec, a bord
El juny del 2012, el Pegaso número 3036, amb el frontal que indica “Enlloc”, va…
Fotografia
El reflex a la cultura
Els autobusos de Barcelona apareixen reflectits de manera quotidiana a les produccions culturals. Llibres i…
Galeria d'imatges
El Vídeo-Bus
El 1985 un autobús va servir de laboratori del que llavors es considerava cultura avançada.…
Galeria d'imatges
Gimcana de la Mercè
TMB pren part activa en la vida i la cultura barcelonines. Viatjar en transport públic…
Galeria d'imatges
Zoobus
El mític ACLO 410, que començà el seu servei el 1949, ha estat part del…
Videos
Solidaritat enfront de la covid-19
La duresa de la pandèmia de la covid-19 no va afeblir la vocació de servei…
Fotografia
Responsabilitat social
En consonància amb la política de responsabilitat social de l’entitat, molts dels conductors fan serveis…
Videos
El que ens mou
Galeria d'imatges
Donació d’autobusos
Des de principis dels anys setanta, TB ha incorporat una política solidària i de reaprofitament…
Galeria d'imatges
Transport, educació i ciutadania
El projecte educatiu de TMB pretén transmetre el valor de la mobilitat sostenible, segura i…
Galeria d'imatges
Programes educatius
TMB ha pres part activa en programes educatius com el concurs “Pintem un autobús”. La…
Galeria d'imatges
Publicacions informatives i culturals
Des del 1967 fins al 1980 TB publicà regularment els seus butlletins amb l’objectiu de…
Videos
TMB. Més que autobusos
TMB té molts departaments que tracten qüestions molt diverses. Darrere del bus i del metro…
Galeria d'imatges
Eines accessibles
La xarxa de bus de TMB és plenament inclusiva. En aquest aspecte, les últimes tecnologies…
Galeria d'imatges
Bus a demanda
L’avenç tecnològic és una de les eines principals per millorar l’accessibilitat. Gràcies a les possibilitats…
Galeria d'imatges
Plataformes a les parades
En un moment en què la flota d’autobusos es trobava encara en un llarg procés…
Galeria d'imatges
Plataforma elevadora
Un Mercedes Benz 508D, l’any 1984, un dels primers vehicles adaptats per a persones amb…
Galeria d'imatges
El pioner
El Microbús Pegaso-Sava 5720, que entrà en servei de manera experimental el 1977, fou un…
Videos
Una xarxa inclusiva
La xarxa és de tothom i per a tothom. Qualsevol persona ha de poder pujar…
Galeria d'imatges
Sistema d’informació a l’usuari, del paper a la pantalla
El Sistema d’Informació a l’Usuari (SIU) fou implantat l’any 2006. El SIU avisa i informa…
Fotografia
Els primers ordinadors
El món de la computació va suposar l’arribada de la quarta revolució industrial. TB ha…
Fotografia
Tecnologia solar
TMB no només aposta per l’ús d’energies renovables en el servei de les línies d’autobús,…
Galeria d'imatges
La revolució dels motors
L’Exposició Internacional va suposar una ocasió excel·lent per donar una imatge de modernitat al món.…
Galeria d'imatges
Màquines dispensadores i validadores
El 1973, un any després de la supressió del cobrador, es començaren a instal·lar màquines…
Videos
Una xarxa innovadora
L’aposta per les noves tecnologies és ferma per diversos motius, més enllà de ser un…
Videos
Evolució del transport públic a Barcelona
El transport públic modern a Barcelona comença la seva història el 1872, amb el tramvia.…
Videos
Serveis especials dels Jocs Olímpics
La xarxa d’autobusos ha intentat sempre oferir un servei adequat a les exigències del moment.…
Galeria d'imatges
La promoció del transport públic
Promocionar l’ús del transport públic és promocionar la cultura de la sostenibilitat. El transport públic…
Galeria d'imatges
Torna el Bus Turístic
L’any 1987 s’inaugurà la línia 100 “Descobrim Barcelona”, la primera línia del Bus Turístic. El…
Fotografia
Arribar a tot arreu
La connexió dels barris perifèrics va ser objecte d’una ferma reivindicació ciutadana. Un exemple va…
Fotografia
Carrils reservats
El carril bus es feia una necessitat davant l’increment progressiu del trànsit. Els primers ja…
Galeria d'imatges
Els anys vuitanta, temps d’expansió
Els anys vuitanta van ser una dècada caracteritzada per la modernització de la xarxa d’autobusos,…
Galeria d'imatges
Parades
Les parades són un altre element que ha anat evolucionant amb el temps. Avui hi…
Videos
Adaptació de la xarxa a l’evolució urbana
La xarxa s’ha anat expandint al llarg d’aquest segle de recorregut tractant d’oferir un servei…
Fotografia
Gènere
Les dones, que generalment ocupaven llocs de treball a les oficines, han anat accedint progressivament…
Galeria d'imatges
Els cobradors
La singular figura del cobrador, que alguns encara recordaran, desaparegué a partir del 1972. El…
Galeria d'imatges
Oficines d’informació
Durant molts anys, la informació dels recorreguts i les parades d’autobusos s’havia de consultar a…
Galeria d'imatges
Els mecànics
Des del principi, el personal de tallers va saber respondre al nivell d’innovació tecnològica que…
Galeria d'imatges
Administració Central de Lutxana
La cotxera de Lutxana ha estat durant llargues dècades el centre d’emmagatzematge, operatiu i administratiu…
Videos
Un trajecte humanitzat
Les persones conductores es troben amb moltes situacions peculiars cada dia. La relació amb les…
Galeria d'imatges
Uniformes
Els uniformes de conductor representaven el segell de qualitat del servei, de persones completament aptes…
Galeria d'imatges
Capacitació de conductors
Als anys vint del segle passat, quan neix la xarxa d’autobusos a Barcelona, també neix…
Videos
Unes professions diversificades
Els avenços tecnològics constants transformen i diversifiquen les professions a TMB. Moltes de les persones…
Videos
Del carruatge al bus d’hidrogen
Videos
Els autobusos restaurats
La Fundació TMB aplega un patrimoni cultural format per vehicles històrics de TMB que estan…
Galeria d'imatges
Tilling-Stevens
Els Tilling-Stevens, importats d’Anglaterra per la CGA, van ser els primers autobusos de la xarxa.…
Galeria d'imatges
Les “burres”
Els Tilling-Stevens d’un sol pis van arribar per mar poc després de la inauguració de…
Galeria d'imatges
Imperial 200, construits per la CGA
La sèrie 200 amb imperial cobert, formada per 36 vehicles, es va construir plenament a…
Galeria d'imatges
Laffly
Els Laffly, d’importació francesa, van ser una sèrie singular de la CGA, que els adquirí…
Galeria d'imatges
Dodge Brothers 240 (CGA 265)
Autobús nord-americà dels anys trenta, serví durant 40 anys, des del 1940 fins al 1980.…
Galeria d'imatges
ACLO 410
L’ACLO 410, donat d’alta el 1948, és un autobús típic londinenc; la sèrie 400 era…
Galeria d'imatges
Chausson Urbas 59
Exemplar d’autobús Chausson Urbas núm. 59 restaurat, de fabricació francesa. Entre el 1955 i el…
Galeria d'imatges
Pegaso 6035-A
Els Pegaso 6035-A foren els vehicles per antonomàsia del transport públic de superfície a les…
Galeria d'imatges
Pegaso núm. 7092
L’autobús núm. 7092 és un Pegaso model 6038, que formà part de la flota del…
Fotografia
Mercedes-Benz 412 D
Aquest fou el primer minibús. Entrà en servei l’any 1998 i fou retirat finalment el…
Fotografia
Nova línia XPRESBus X1
El 20 de setembre de 2021 s’estrenava una nova línia semidirecta: la XPRESBus X1, que…
Galeria d'imatges
Models sostenibles
El 2022 només el 30 % de la flota és gasoil pur. La transició energètica…
Fotografia
Pis baix i accessible
Actualment, tots els autobusos en servei són ja de pis baix i plenament inclusius per…
Videos
Una nova xarxa en adaptació
Des de fa 100 anys, la xarxa d’autobusos s’ha anat adaptant als canvis de la…
Galeria d'imatges
Models híbrids
Després de dècades sense troleibusos, l’energia elèctrica ha tornat als autobusos: aquesta vegada sense necessitar…
Fotografia
Sistema d’Informació a l’Usuari (SIU)
El 2006 es posà en marxa el Sistema d’Informació a l’Usuari (SIU) i les pantalles…
Galeria d'imatges
Cotxeres de TMB
La cotxera d’Horta, inaugurada el 2003, és la més moderna de les quatre cotxeres de…
Galeria d'imatges
Autobusos Pegaso Monotral 6035 a gas butà, 1986.
Des de TMB ja es prenia consciència de la necessitat d’optar per alternatives al gasoil,…
Galeria d'imatges
El Bus del barri
El 1998 s’inaugura el “Bus del barri”, essent la primera línia la 211 (Vallvidrera-Tibidabo). Aquest…
Galeria d'imatges
Cap a l’accessibilitat
L’autobús es modernitza i es fa accessible. Els Pegaso comencen a ser substituïts pels Mercedes-Benz…
Galeria d'imatges
Les olimpiades
En la major escenificació de la ciutat des del 1929, TMB esdevingué Patrocinador Oficial dels…
Fotografia
Cartell publicitari sobre l’excés de transit
Cartell publicitari de Transportes de Barcelona (TB) el 1974 sobre l’excés de transit i la…
Fotografia
Confort en l’autobus
A principis dels anys vuitanta el concepte de confort esdevé un objectiu del servei d’autobús.…
Galeria d'imatges
Targetes de transbord
Les targetes de prepagament en bus entraren en servei a partir del 1978. El 1981…
Fotografia
Segrest de l’autobús de la línia 47, 1978.
El 1978 l’empleat de TB, militant comunista i veí de Nou Barris Manuel Vital segrestà,…
Fotografia
Autobus de la línia 10 cap al Carmel
El 1963 s’inaugurà la línia 10, de servei permanent (24h), que feia el recorregut de…
Galeria d'imatges
Publicitat per incentivar l’ús de l’autobús
El 1965, amb l’automòbil en tot el seu ple, ja es feia publicitat del transport…
Fotografia
El cobrador
Una figura que molts recordaran és la del cobrador a bord de l’autobús, a la…
Fotografia
Inauguració de línia d’autobús
Inauguració de la línia B amb l’autobús Chausson, de fabricació francesa, el 1957. Posteriorment, evolucionaria…
Fotografia
Projecte de municipalització
El 29 d’octubre de 1951 s’aprova el projecte de municipalització del transport urbà a Barcelona,…
Galeria d'imatges
El model ACLO
A finals dels anys quaranta s’importaren del Regne Unit models Imperial ACLO Mark III de…
Galeria d'imatges
Troleibús de la línia FC
La falta de combustible durant els primers anys de postguerra forçà la reconversió de molts…
Fotografia
Proves d’estabilitat
Proves d’estabilitat a la cotxera de la Lutxana, el 1933. Aquests tests es van començar…
Fotografia
Estat en què va quedar l’autobús de la línia SC després que fos incendiat en el Pont del Besòs
Les vagues i els sabotatges foren mecanismes de protesta obrera habituals dels sindicalistes, que demandaven…
Fotografia
Estat en què va quedar un autobús de la C en patir un sabotatge en Sant Andreu
Les vagues i els sabotatges foren mecanismes de protesta obrera habituals dels sindicalistes, que demandaven…
Fotografia
Autobús requisat per l’autoritat governativa
Autobús requisat per l’autoritat governativa. Durant el bienni negre es produiren nombroses vagues i enfrontaments…
Galeria d'imatges
Els primers autobusos turístics
El Patronato Municipal de Turismo i la CGA van acordar establir dues línies d’autobusos turístics…
Galeria d'imatges
L’Exposició internacional de 1929
Durant la celebració de l’Exposició, la CGA posà en marxa diverses línies amb els autobusos…
Galeria d'imatges
El taller de la Lutxana
Fotografies de la cadena de muntatge a la cotxera de la Lutxana, al Poblenou, durant…
Videos
Els Laffly
Una sèrie singular de la flota de la CGA foren els autobusos Laffly de la…
Galeria d'imatges
Bitllets de la CGA
La CGA va començar a operar a Barcelona l’any 1922, amb la concessió en monopoli…
Fotografia
La convivència dels autobusos amb els tramvies
El tramvia era encara el mitjà de transport urbà més popular, no obstant, la CGA…
Fotografia
Els Tilling & Stevens
Els primers autobusos de la primera xarxa foren els de la firma anglesa Tilling &…
Document
Els avantatges dels autobusos
Segons aquest article de la revista D’Ací i d’Allà, el nou servei d’autoòmnibus de Barcelona…
Galeria d'imatges
Bitllets de La Catalana
El preu del trajecte en un òmnibus de La Catalana era més barat que el…
Fotografia
Benedicció d’autobusos
Multitud aplegada per a presenciar la cerimònia de benedicció de diversos autobusos el dia de…
Document
La Catalana: un nou servei d’autobusos
L’estrena del servei de la línia de bus fou festiva, amb una excursió a Collserola…
Fotografia
Els tramvies
Tramvies circulant per la plaça Universitat a començaments dels anys vint.
Accions de neteja del fons marí
TMB és capdavantera en la lluita contra el canvi climàtic en el món del transport, així ho demostren accions solidàries com la participació en la neteja del fons marí.
Font: Arxiu TMB
Cavalcada de Reis 2022
Cavalcada de Reis 2022
Cavalcada de Reis 2022
Cavalcada de Reis 2022
Ral.li d’Autobusos Clàssics
Vehicles històrics
La conservació del patrimoni és un compromís de TMB impulsat per la seva Fundació. Amb la participació en esdeveniments de ciutat com: la cavalcada de Reis, el Ral·li d’Autobusos Clàssics o la celebració d’efemèrides com el Centenari de la Xarxa de Bus de Barcelona, es fa difusió de la història del transport públic urbà.
Font: Arxiu TMB
Projectes d’innovació
La innovació tecnològica és una de les prioritats de TMB, tant pel medi ambient com per la seguretat; la incorporació de sensors per a la prevenció d’impactes i l’arribada de vehicles d’última generació impulsats a hidrogen en són alguns exemples.
Font: Arxiu TMB
Una xarxa referent
La xarxa ha sabut sempre adaptar-se i integrar-se a la dinàmica de la ciutat. Els projectes del futur han estat per millorar, seguir essent referents i anticipar-se a les necessitats. L’objectiu és i ha estat oferir el millor servei a totes les persones.
Port Aventura World, el complex d’oci més famós de Catalunya, 2021. Autor desconegut, Arxiu TMB.
Promoció del Play Now, del Fòrum, un espai de lleure i esport, 2021. Autor desconegut, Arxiu TMB.
Publicitat de "Bye bye, monstre", de la companyia de teatre catalana Dagoll Dagom, 2021. Autor desconegut, Arxiu TMB.
Anuncis d’esdeveniments culturals als autobusos
L’àmplia xarxa de bus i la mobilitat contínua dels vehicles constitueixen una magnífica plataforma de difusió d’esdeveniments culturals. La cultura viatja en autobús per tota la ciutat, amb anuncis d’obres de teatre, de festivals i de concerts.
L’eufòria del barcelonisme
Els amants del futbol recordaran durant dècades el gran llegat futbolístic de l’època de Guardiola, en la qual les rues de celebració de títols es feien a bord d’un autobús engalanat per a l’ocasió.
Autobús de la flota del Barcelona Bus Turístic de TMB, utilitzat excepcionalment per a la celebració de la 25a Copa del Rei del FC Barcelona, 2009. Autor desconegut, Arxiu TMB
La restauració de vehicles antics
La restauració de vehicles és una part important del compromís de la Fundació TMB amb la preservació de la història i la cultura del transport públic.
Arxiu Fundació TMB.
El Ral·li d’Autobusos Clàssics, un acte festiu
Els autobusos històrics són protagonistes en la celebració d’actes festius com el Ral·li d’Autobusos Clàssics, però també participen en d’altres com festes majors i cavalcades. Pares, mares, avis i àvies poden viatjar en el temps i mostrar als més joves els autobusos que havien format part del seu dia a dia.
Exposició i 10è Ral·li Internacional d’Autobusos Clàssics Barcelona – Caldes de Montbui, 2019. Arxiu Fundació TMB.
El Grec, a bord
El juny del 2012, el Pegaso número 3036, amb el frontal que indica “Enlloc”, va esdevenir l’escenari d’una peculiar obra de teatre en moviment, que es va emmarcar en les activitats del Grec Festival de Barcelona. L’ànima del bus explicava les històries que amagaven un munt de sabates velles.
El bus, escenari de teatre, 2012. Autor desconegut, Arxiu TMB.
El reflex a la cultura
Els autobusos de Barcelona apareixen reflectits de manera quotidiana a les produccions culturals. Llibres i pel·lícules deixen constància indirecta del servei d’autobusos de la ciutat, com un element més que forma la realitat urbana del dia a dia.
Escena de Las crueles. A la rambla del Estudis, a Barcelona, es veu Vicente Aranda que es posa la mà al cap. Darrere es veu l’edifici de l’Acadèmia de Ciències i Arts i un autobús, 1969. Colita, Filmoteca de Catalunya.
El Vídeo-Bus
El 1985 un autobús va servir de laboratori del que llavors es considerava cultura avançada. El Pegaso 1924, equipat amb un magnetoscopi i un aparatós monitor, va participar en la tercera edició de la Mostra de Vídeos Realitzats a Barcelona a l’entorn de l’Art, la Música i la Realitat.
L’experiment del Vídeo-Bus, juny del 1985. Autor desconegut, Arxiu Fundació TMB.
Cartells de la Gimcana de la Mercè, 2000. Autor desconegut, Arxiu Fundació TMB.
Bitllets de la Gimcana, 1996-2004. Arxiu Fundació TMB.
Hora Punta, núm. 50-51, p. 19-20. Arxiu Fundació TMB
Hora Punta, núm. 50-51, p. 19-20. Arxiu Fundació TMB
Gimcana de la Mercè
TMB pren part activa en la vida i la cultura barcelonines. Viatjar en transport públic era un requisit imprescindible per als participants de la Gimcana TMB. També ho era participar vestit amb una disfressa original, i superar les divertides proves que els esperaven en diferents punts de la ciutat.
Zoobus
El mític ACLO 410, que començà el seu servei el 1949, ha estat part del paisatge barceloní en diferents èpoques. Entre el 1981 i el 1989 es va vestir de colors per promocionar la visita al Zoo i cobrir el recorregut entre la plaça de Catalunya i el Zoo, amb el nom de Zoobus.
Línia Zoobus amb l’ACLO 410, anys vuitanta, Arxiu Fundació TMB
Solidaritat enfront de la covid-19
La duresa de la pandèmia de la covid-19 no va afeblir la vocació de servei dels treballadors i treballadores de TMB. Fins a dos-cents conductors de TMB s’oferiren voluntaris a la Fundació TMB per traslladar pacients que haguessin rebut l’alta mèdica però que necessitessin continuar en règim d’aïllament.
TMB en temps de covid-19, 2020. Arxiu TMB
Responsabilitat social
En consonància amb la política de responsabilitat social de l’entitat, molts dels conductors fan serveis voluntaris fora de la seva jornada laboral. Es desplacen per recollir persones amb necessitats especials, a qui es dona a conèixer amb detall l’espai dels autobusos per fomentar la seva autonomia.
El servei solidari. Autor desconegut, Arxiu TMB.
El que ens mou
TMB és el que ens mou, 2021, Arxiu TMB
Servei escolar en un poblat de Guinea Bissau, 2005. Autor desconegut, Arxiu Fundació TMB.
Autobús esperant per iniciar el servei a l'Havana, 2009. Josep - Ramon Tauste Òdena, Arxiu Fundació TMB.
Donació d’autobusos
Des de principis dels anys setanta, TB ha incorporat una política solidària i de reaprofitament dels autobusos retirats del servei. En comptes de desballestar-los, s’han ofert com a donatiu a entitats d’atenció a persones amb discapacitat física d’ECOM i països com Cuba o Guinea Bissau per un preu merament simbòlic.
Transport, educació i ciutadania
El projecte educatiu de TMB pretén transmetre el valor de la mobilitat sostenible, segura i equitativa a la comunitat educativa en general. Amb projectes com “Estrena’m”, es van treballar amb l’alumnat temes de mobilitat sostenible i diversitat per fomentar una cultura ciutadana del transport públic, a través de missatges que es van difondre en la nova flota d’autobusos.
Activitat educativa “Estrena’m”, març 2020.
Programes educatius
TMB ha pres part activa en programes educatius com el concurs “Pintem un autobús”. La nominació de Barcelona com a seu olímpica l’any 1986 generà un augment extraordinari dels participants, que sovint pintaren els autobusos amb el lema “Barcelona 92”.
Activitat escolar “Pintem un autobús” (1984-1987). Arxiu Fundació TMB
Boletín Informativo: Tranvías de Barcelona, 1975. Arxiu Fundació TMB
Hora Punta, núm. 106, octubre 2010. Arxiu Fundació TMB
TMB notícies (https://noticies.tmb.cat), 2022.
Publicacions informatives i culturals
Des del 1967 fins al 1980 TB publicà regularment els seus butlletins amb l’objectiu de promoure una cultura d’empresa cohesiva. A partir del 1989 tornà a aparèixer amb el nom d’Hora Punta, i el 2012 es va integrar a TMB notícies, que vol ser un aparador de novetats i vivències del transport públic metropolità.
TMB. Més que autobusos
TMB té molts departaments que tracten qüestions molt diverses. Darrere del bus i del metro hi ha tot un projecte per a Barcelona i l’àrea metropolitana: un projecte solidari de dimensions educatives, ciutadanes i culturals de gran responsabilitat i compromís social.
Eines accessibles
La xarxa de bus de TMB és plenament inclusiva. En aquest aspecte, les últimes tecnologies han estat clau per assolir aquesta fita. En són exemples el desenvolupament d’eines per a persones invidents o els nous dispositius, plantejats amb criteris d’accessibilitat universal.
Dispositius per a l’accessibilitat, 2021. Autor desconegut, Arxiu TMB.
Bus a demanda
L’avenç tecnològic és una de les eines principals per millorar l’accessibilitat. Gràcies a les possibilitats que ofereix la hiperconnectivitat digital, ha sorgit El meu Bus, un servei que es reserva en línia i que funciona a demanda de l’usuari, adaptant-se a les seves necessitats.
Parada i ElMeuBus en servei, 2019. Autor desconegut, Arxiu TMB.
Plataformes a les parades
En un moment en què la flota d’autobusos es trobava encara en un llarg procés de transició cap a l’accessibilitat, on encara hi havia molts busos de plataforma alta, es va optar per construir plataformes a les parades per fer més accessible el servei.
Plataformes a les parades, 1985. Autor desconegut, Arxiu Fundació TMB.
Plataforma elevadora
Un Mercedes Benz 508D, l’any 1984, un dels primers vehicles adaptats per a persones amb mobilitat reduïda. Era de plataforma baixa, amb una plataforma elevadora a la part posterior i un espai reservat al darrere.
Mercedes Benz 508D. Patronato Municipal de Minusválidos, 1984. Autor desconegut, Arxiu Fundació TMB.
El pioner
El Microbús Pegaso-Sava 5720, que entrà en servei de manera experimental el 1977, fou un vehicle pioner a oferir un servei adaptat a les necessitats de les persones amb mobilitat reduïda.
Microbús Pegaso-Sava, 1979. Autor desconegut, Arxiu Fundació TMB.
Una xarxa inclusiva
La xarxa és de tothom i per a tothom. Qualsevol persona ha de poder pujar i baixar de l’autobús, canviar-se de línia, saber on es troba i sentir-se satisfeta amb l’experiència. És per això que la xarxa incorpora elements com plataformes, sistemes d’informació adaptats o serveis especials.
Informació del transport a bord, encara no havia arribat l’era digital, 1990. Autor desconegut, Arxiu Fundació TMB.
La revolució digital puja a l’autobús, 2011. Autor desconegut, Arxiu TMB.
Sistema d’informació a l’usuari, del paper a la pantalla
El Sistema d’Informació a l’Usuari (SIU) fou implantat l’any 2006. El SIU avisa i informa els passatgers de les parades i els possibles enllaços amb senyals acústics i visuals. Aquest sistema ha representat un gran avenç per a la confortabilitat i la usabilitat.
Els primers ordinadors
El món de la computació va suposar l’arribada de la quarta revolució industrial. TB ha apostat des de la dècada dels seixanta per la incorporació d’aquestes tecnologies d’última generació al seu servei. Gràcies a això, la informació i operativitat de les línies de bus es troben completament informatitzades.
C.O.M, sala de l’ordinador, 1967. Autor desconegut. Arxiu Fundació TMB.
Tecnologia solar
TMB no només aposta per l’ús d’energies renovables en el servei de les línies d’autobús, també aposta pel funcionament eficient i sostenible dels centres operatius.
Planta d’energia fotovoltaica a la cotxera de la Zona Franca, 2008. Autor desconegut, Arxiu TMB.
Motor de gasoil exposat a l’Exposició Universal, 1929. Autor desconegut, Arxiu Fundació TMB.
Motor d’un híbrid del 2009, Arxiu TMB.
La revolució dels motors
L’Exposició Internacional va suposar una ocasió excel·lent per donar una imatge de modernitat al món. Els motors de gasoil, tot un exemple de modernitat el 1929, han deixat el testimoni a motors sostenibles amb el medi ambient. La modernitat és representada avui per motors elèctrics i d’hidrogen.
Primeres màquines de pagament de bitllets, anys setanta. Autor desconegut, Arxiu Fundació TMB.
Màquina validadora de targetes multiviatge resistives, anys setanta. Autor desconegut, Arxiu Fundació TMB.
Màquina validadora de bitllets amb banda magnètica, 2011. Autor desconegut, Arxiu TMB.
Màquina validadora amb tecnologia sense contacte per a la T-mobilitat, 2021. Autor desconegut, Arxiu TMB.
Màquines dispensadores i validadores
El 1973, un any després de la supressió del cobrador, es començaren a instal·lar màquines de pagament amb monedes. Aquestes màquines quedaren obsoletes amb l’aparició de les màquines validadores de targetes multiviatge. L’aparició de la nova T-mobilitat obre una nova etapa.
Una xarxa innovadora
L’aposta per les noves tecnologies és ferma per diversos motius, més enllà de ser un gran recurs per a les persones treballadores. La millora de la confortabilitat dels usuaris, l’eficiència dels vehicles, la gestió operativa de la xarxa i la seguretat ciutadana en són conseqüència.
Evolució del transport públic a Barcelona
El transport públic modern a Barcelona comença la seva història el 1872, amb el tramvia. La xarxa d’autobusos emergiria cinquanta anys més tard, i dos anys després, la primera línia de metro. Les empreses, de capital privat, es municipalitzarien el 1957 i, a partir del 1979, es gestionarien conjuntament amb el naixement de TMB.
Arxiu Fundació TMB
Serveis especials dels Jocs Olímpics
La xarxa d’autobusos ha intentat sempre oferir un servei adequat a les exigències del moment. En ocasions i esdeveniments extraordinaris com l’Exposició del 1929 o els Jocs Olímpics del 92, la xarxa s’ha adaptat oferint serveis especials de nou recorregut o augmentant la freqüència d’algunes línies. Avui en dia, aquests serveis s’apliquen en esdeveniments com els concerts, entre d’altres.
Arxiu Fundació TMB
La promoció del transport públic
Promocionar l’ús del transport públic és promocionar la cultura de la sostenibilitat. El transport públic és com l’aparell circulatori d’una ciutat, perquè una ciutat col·lapsada és una ciutat que emmalalteix.
Arxiu Fundació TMB, Boletín TB.
Torna el Bus Turístic
L’any 1987 s’inaugurà la línia 100 “Descobrim Barcelona”, la primera línia del Bus Turístic. El recorregut per a visitants tornava a la ciutat 58 anys després. El context de creació fou similar: el primer es va crear per a l’Exposició del 1929, i aquest, en previsió dels Jocs Olímpics del 1992.
Línia 100 “Descobrim Barcelona”, 1987. Autor desconegut, Arxiu Fundació TMB.
Arribar a tot arreu
La connexió dels barris perifèrics va ser objecte d’una ferma reivindicació ciutadana. Un exemple va ser el barri del Polvorí, on l’autobús arribà el 1971, gairebé vint anys després de la creació d’aquest barri de barraques.
Anunci de la línia 13 al Polvorí al Boletín Informativo: Tranvías de Barcelona, 1971. Arxiu Fundació TMB
Carrils reservats
El carril bus es feia una necessitat davant l’increment progressiu del trànsit. Els primers ja s’havien implantat el maig del 1966, però encara quedava un llarg camí per recórrer. Avui, amb més de 219 quilòmetres de carril bus i prioritat semafòrica, l’autobús presenta grans avantatges respecte del cotxe a la ciutat.
Els carrils bus, anys setanta. Autor desconegut, Arxiu Fundació TMB.
Inauguració de la línia 74, 1983. Autor desconegut, Arxiu Fundació TMB.
El servei Ronda Express, 1992. Autor desconegut, Arxiu Fundació TMB.
Els anys vuitanta, temps d’expansió
Els anys vuitanta van ser una dècada caracteritzada per la modernització de la xarxa d’autobusos, especialment amb la renovació de la flota i la creació de noves línies. Les línies 60 i 74, implantades durant aquest període, es troben avui integrades a la xarxa ortogonal, rebatejades com a V33 i H6.
Parades, anys vuitanta. Autor desconegut. Arxiu Fundació TMB
Parades, anys vuitanta. Autor desconegut. Arxiu Fundació TMB
Parades, anys vuitanta. Autor desconegut. Arxiu Fundació TMB
Parades, anys vuitanta. Autor desconegut. Arxiu Fundació TMB
Parada, 2021. Autor desconegut, Arxiu TMB.
Parades
Les parades són un altre element que ha anat evolucionant amb el temps. Avui hi ha més de 2006 parades, moltes de les quals tenen plaques solars que permeten un funcionament energètic autosuficient.